Nueva colección prehispánica de danza aérea (New pre-Hispanic Aerial Dance Collection) seeks to put in crisis, through a playful act, the concepts of conservation and cultural heritage that give rise to national identity, an identity that is built on the archaeological ruin that has been the result of looting and violence of the colonial historical process. This project takes the collection out of the museum and returns it to an everyday context through the creation of new popular, portable and economical objects, subverting the solemnity of the pieces in the museum through material of a festive nature (influenced by the local trade of the area that is supported by plastic) and that is distributed free of charge among passers-by outside the museum. At the same time, the multiple reproductions recall the idea of the souvenir, trying to smooth out the dichotomous notion of originals/fakes, as well as eliminate the implicit distance that these objects keep within the museum and the viewer.
This new collection of objects based on plastic and air establishes a symbolic relationship with the material where said installation appeals to the physical instability of the pieces through the inflatable sculpture, which, reproducing the image of works of pre-Hispanic art on filled balloons of air, contrasts with the materiality of the authentic pieces, which are mostly made of stone, glass or clay.

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Nueva colección prehispánica de danza aérea busca poner en crisis, mediante un acto lúdico, los conceptos de conservación y patrimonio cultural que dan lugar a la identidad nacional, una identidad que se erige sobre la ruina arqueológica que ha sido resultado del saqueo y la violencia del proceso histórico colonial. Este proyecto saca la colección del museo y la devuelve a un contexto cotidiano a través de la creación de nuevos objetos populares, portables y económicos, subvirtiendo la solemnidad de las piezas en el museo mediante un material de carácter festivo (influido por el comercio local de la zona que se sustenta en el plástico) y que se distribuye de manera gratuita entre los transeuntes fuera del museo. A su vez, las múltiples reproducciones rememoran sobre la idea del souvenir, intentan limar la noción dicotómica de originales /falsos, así como eliminar la distancia implícita que guardan estos objetos dentro del museo con el espectador
Esta nueva colección de objetos a base de plástico y aire, entablan una relación simbólica con el material donde dicha instalación apela a la inestabilidad física de las piezas a través de la escultura inflable, que, reproduciendo la imagen de obras de arte prehispánico sobre globos llenos de aire, se contrapone a la materialidad de las piezas auténticas que en su mayoría son de piedra, vidrio o arcilla.